All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Search here:

Blog

Home > Uncategorized  > Hoe organiseer je een goede brainstormsessie? 24 tips die je helpen wel succes te behalen!

Verlies niet langer tijd, geld en energie aan nutteloze, slecht georganiseerde brainstormsessies.

Brainstormen hebben we allemaal wel eens een keer gedaan. Sommige van ons doen het zelfs met regelmaat. Te vaak levert zo’n brainstormsessie maar weinig resultaat op. Het voelt als verloren tijd, geld en energie met frustratie als gevolg. Hoe komt dit toch?Brainstormen wordt vaak gezien als een bijzaak. Iets wat we doen als we tijd over hebben of juist wanneer we onder enorme druk staan. In het laatste geval zou de sessie het wondermiddel en het redmiddel moeten zijn. Hoe groter de druk hoe groter de creativiteit, of toch niet?

Helaas wordt het niet altijd gezien als een hele ‘serieuze’ aangelegenheid. Met serieus bedoel ik in dit geval het respect voor de waarde die een goede brainstorm creëert voor je bedrijf en je team. Hier is echt kennis en know how voor nodig. Het is zeker niet iets wat je in de lunchpauze tussen een paar boterhammen door met pen en papier wel even regelt. Uitdagingen waar we soms al maanden of jaren mee worstelen moeten makkelijk in een sessie op te lossen zijn! Toch? Vergis je niet!

Randvoorwaarden

Brainstormen is echt een vak, een skill, met regels en het vraagt behoorlijk wat kennis om het goed te organiseren. Het is een skill die de meeste van ons nog onvoldoende beheersen terwijl wij als mens juist hier de meeste waarde gaan creëren in de toekomst. Het is namelijk een menselijke vaardigheid die niet door technologie overgenomen kan worden. In deze razendsnel veranderende markt is het noodzakelijk dat we allemaal deze vaardigheid onder de knie krijgen zodat we in staat zijn snel te schakelen binnen deze veranderingen. Het is de basis van innovatie.

Hoe vaak zien we niet de probleemeigenaar een brainstormsessie leiden? Creëert dat echt de ruimte die nodig is om vrij te denken? Is het moeilijk? Nee! Maar het vraagt wel enige training om je de basisprincipes en ook de basisvaardigheden eigen te maken. Hieronder geef ik je de randvoorwaarde en diverse tips voor het organiseren van een goede brainstormsessie die wel leidt tot succes. Hier komen ze;

Brainstormsessie

Met al deze zaken dien je rekening te houden bij de organisatie.

Deze 24 tips helpen je om een goede geslaagde sessie te organiseren;

 

Een heldere probleemstelling. Wat is eigenlijk het probleem? Is het helder, weet iedereen waar we het over hebben? Waar gaat deze sessie over?

1. Maak een keuze om één vraagstuk te behandelen en niet zes in een sessie. Wanneer problemen en vraagstukken door elkaar heen lopen weet je niet meer voor welk probleem je nu een oplossing of idee aan het zoeken bent.

2. Helder kader. Formuleer het probleem helder en concreet, baken het af in heldere kaders om onduidelijkheid te voorkomen.

3.Kort en krachtig. Formuleer kort en krachtig in één zin! Zorg ervoor dat de vraagstelling prikkelt en uitdaagt

Wie is de probleemeigenaar? Belangrijk is dat je helder hebt bij wie het probleem hoort. Bij het bedrijf, de afdeling, een persoon, je klant?

4. Voorkom sturing. Laat de probleemeigenaar nooit de sessie leiden! Wanneer de probleemeigenaar de sessie leidt loop je de kans dat briljante oplossingen uitgesloten worden. Voorkom sturing in de uitkomst van het idee of de oplossing.

5. Betrekken. Betrek hem of haar wel bij het proces maar zorg ervoor dat er geen hiërarchie heerst. Elke deelnemer is gelijk en ieders inbreng is even waardevol.

6. Even checken. Vraag wel altijd even goed na of de eigenaar van het probleem ook openstaat voor een oplossing. Is hij bereid en bevoegd ook over te gaan tot actie en is er eventueel budget beschikbaar.

 

randvoorwaarden brainstormsessie

Een goede groepssamenstelling. Een goede groepssamenstelling is bepalend voor de input en output van je sessie. Te veel van hetzelfde, hoe slim en ervaren ze ook mogen zijn, zorgt er vaak voor dat je in hetzelfde cirkeltje rond blijft draaien. Je bent op zoek naar nieuwe inzichten.

 

7. De groepsvuistregel. Betrek mensen in je groep vanuit verschillende vakgebieden, invalshoeken en plaatsen in het bedrijf. Je kunt denken aan een vuistregel van ⅓ specialisten, ⅓ generalisten en ⅓ ‘Wilde ganzen’

8. Aantallen. Nodig zo’n 6 tot 12 mensen uit voor een optimale sessie.

9. Conflicten. Belangrijk is dat er geen onderliggende conflicten mogen spelen tussen de verschillende deelnemers onderling zowel zakelijk als privé. Dit brengt spanning in de groep en belemmert het creatieve proces.

 

Een veilige creatieve werkomgeving creëren. Waar ga je de sessie organiseren? De omgeving en de sfeer is bepalend voor de stemming in de groep. Dit beïnvloedt het creatieve proces.

10. De ruimte. Kies een ruimte die voor iedereen neutraal en veilig aanvoelt. Een ruimte op het bedrijf waar ook conflicten hebben plaatsgevonden zijn ongeschikt. Je onbewuste maakt een associatie met dit conflict of deze negatieve gebeurtenis. Dit belemmert het proces omdat je hierdoor niet vrij kunt denken.

11. Speciale plek. Creëer wellicht een aparte ruimte op het bedrijf die je hier speciaal voor inricht.

12. Intern proces. Geef ruimte voor het interne creatieve proces door ook een rustruimte, prikkelarme ruimte, te creëren. Het creatieve proces heeft een incubatie periode. Dit is de periode tussen het moment van het vraagstuk en het ‘vallen van het kwartje’ Dit proces speelt zich intern af.

 

De technieken. Welke brainstormtechnieken ga je gebruiken? Zo maar roepen; ‘heeft er iemand nog een idee?’ Dit is de grootste killer voor creativiteit.

13. Keuzes maken. Verdiep je in de verschillende technieken. Wat spreekt je aan, waar krijg je energie van. Zonder energie en fun gaan de ideeën ook niet komen.

14. Passend maken. Zorg ervoor dat de technieken die je kiest ook passen bij het bedrijf en bij de groep.

15. Het vraagstuk. Kies technieken die passen bij je vraagstuk. Voor technische vraagstukken of procesgerichte vraagstukken heb je hele andere technieken nodig dan voor het bedenken van een nieuw product.

 

brainstorm organiserenTijd en timing. Hoeveel tijd ga je inrichten voor het houden van de brainstormsessie? Uitdagingen en vraagstukken waar je al maanden of jaren mee worstelt, los je niet op in een sessie. Een gemiddelde brainstorm duurt al snel 2,5 a 3 uur.

16. Niet storen. Zet je telefoon op stil en zorg dat je niet gestoord wordt in deze periode. Het verstoort je flow.

17. Moment van de dag. Kies een goed moment van de dag, timing. Ga je fris in de ochtend beginnen wanneer de energie het grootst is of plan je het aan het einde van een drukke week en een drukke dag?

18. Energie balans. Houdt de energiebalans in de groep op pijl. Voorkom dat ze te veel tijd, energie en focus verliezen aan zaken waar geen beweging in lijkt te zitten.

 

Hoe ga je de sessie afsluiten? Wanneer is het geslaagd? Hoe ga je verder en wanneer? Vaak zijn we enthousiast en worden we meegevoerd door al onze briljante ideeën. We vergeten hierdoor te bepalen welke actie we moeten ondernemen om het ook te laten slagen. Voorkom dat je luchtkastelen gaat bouwen.

19. Afspraken. Maak afspraken en plannen omtrent een vervolg sessie vóór dat je de ruimte verlaat.

20. Kleine acties. Zorg ervoor dat de acties die gedaan moeten worden zo klein geformuleerd zijn, dat ze meteen opgepakt en gedaan kunnen worden. Wanneer dit niet kan, liggen er meestal nog meerder acties in de omschreven taak verborgen.

21. Ideeën bundelen. Bepaal waar en hoe je verdere ideeën gaat verzamelen voordat de volgende sessie plaatsvindt. Creativiteit heeft ook een incubatieperiode en er is een grote kans dat jij jouw briljante idee krijgt nadat je de sessie hebt verlaten.

 

brainstorm organiserenBrainstormcoach? Is het verstandig een externe brainstorm coach in te schakelen? Heb je te maken met complexe vraagstukken of beschik je over onvoldoende kennis, schakel dan een professional in.

22. Wanneer er spanningen kunnen heersen of heersen in de groepssamenstelling maar ook wanneer het onderwerp gevoelig is en spanningen op kunnen roepen, schakel een brainstorm coach in.

23. Wanneer alleen de probleemeigenaar geschikt is om de sessie te leiden, schakel een brainstorm coach in.

24. Zoek een echte vakbekwame brainstormcoach die rekening houdt met al bovenstaande facetten. Iemand die rekening houdt met het creëren van een veilige creatieve omgeving en het welzijn van de groep in het oog houdt. Iemand die in staat is deze proces te sturen en om te schakelen wanneer nodig.

 

brainstormenNu je de randvoorwaarden kent voor het organiseren van een goede brainstorm kan het succes hiervan niet langer uitblijven!

Heb je toch nog een vraag of ben je gewoon nieuwsgierig hoe dit voor jouw bedrijf of organisatie werkt? Neem gerust contact op, ik help graag. romana@breinkonijn.nl

 

Alvast zelf de eerste stappen zetten? Met deze tools en technieken kom je al een heel eind. Meld je hier aan voor de 30 dagen online training, Boost Your Creativity! En ontvang praktische tools en technieken die je kunt gebruiken om jouw brainstorm goed invullen.

No Comments

Post a Comment