All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Search here:

Blog

Home > Creativiteit  > Creatieve BREINEN verantwoordelijk innoveren bedrijven.
creatieve-bedrijfsleven-innovatie-innoveren

Creatieve BREINEN verantwoordelijk voor innoveren bedrijven.

Durft de creatieve industrie en met name de creatieve dienstverlening, verantwoordelijkheid te nemen voor het helpen innoveren van bedrijven? Een opmerking die mij diep van binnen raakte; Ben jij bereid om je maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen om bedrijven te helpen met innoveren?

 

 

Creatieve BREINEN zien dingen anders

Als creatief BREIN zie je natuurlijk alles anders. Zijn creatieve BREINEN verantwoordelijk voor het innoveren van bedrijven? Vaak is in het hoofd van een creatief BREIN alles mogelijk. Zij zien kansen waar anderen alleen maar problemen zien. Daarnaast zien zij oplossingen in iets wat nog geen directe oplossing is. Hiermee bedoel ik dat ze de potentie zien in het onderzoeken van de mogelijkheden. Meestal zijn mensen op zoek naar een oplossing die al klaar is. Een die af is en zonder al te veel moeite toegepast kan worden.

 

Het verschil

Wanneer je BREINfilter op deze manier is afgesteld, zie je heel veel dingen niet die wel tot een oplossing kunnen leiden. Creatieve BREINEN zien in allerlei losse eindjes opties om tot oplossingen te komen. Het grootste verschil hierin is de open houding waarmee zij bereid zijn te experimenteren. Zij zijn bereid om te onderzoeken en sluiten daarbij ook de mogelijkheid in dat er dingen mislukken, fout gaan, toch niet kloppen etc. Dat is wat het grootste verschil maakt! 

 

Denk niet in oplossingen

Wanneer je BREINfilter zo staat afgesteld dat je zoekt naar een passende en kant en klare oplossing, mis je al het anderen. De uitspraak; ‘Ik denk niet in problemen maar in oplossingen’. Lijkt op het eerste gezicht heel erg veel ruimte te bieden aan creativiteit. Dit zie ik anders. Juist wanneer je gefocust bent op een oplossing, zoek je naar iets wat al werkt. Maar wanneer er al iets was wat zou werken, was het waarschijnlijk nu niet jou probleem.

 

Het accepteren dat je gaat onderzoeken met losse eindjes die nog niet werken is hetgeen in mijn ogen ruimte schept voor creativiteit. Maar dat is een behoorlijk opgave voor heel veel mensen en dit is zeker niet raar. Zo zijn we vaak opgevoed en opgegroeid. Het is alleen in deze tijd niet erg handig. We hebben Creatieve BREINEN nodig die anders denken om bedrijven te helpen anders te leren kijken. 

 

Mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid!

En JA! Hier neem ik mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze manier van anders kijken kun je namelijk leren! Het is alleen net als sporten, je moet het trainen om het resultaat te zien en te ervaren. Wanneer je vaak traint wordt je steeds beter maar wanneer je een paar maanden niets doet gaat het gewoon weer achteruit. Je (creatieve) BREIN werkt net zo. En ook in de creatieve denkwereld zijn er topsporters en recreanten. Maar ik geloof hoe meer inzicht mensen hebben in het creatieve proces, en deze manier van denken gaan ontwikkelen, hoe duurzamer we kunnen gaan innoveren.

 

Zo zie ik de rol van creatieve dienstverlening

Creativiteit is voor mij het vermogen van je BREIN om ongebruikelijke linkjes te leggen tussen de al aanwezige kennis in je BREIN. De rol van de creatieve dienstverlening zie ik in het helpen ont-wikkelen van dit vermogen. Mijn standpunt is dat deze vaardigheden in ieder mens aanwezig zijn. Vandaar ont-wikkelen. Daarnaast het toepassen van deze kennis en vaardigheden binnen bedrijven en organisatie zodat nieuwe inzichten kunnen ontstaan. Deze nieuwe inzichten helpen om in te zien waar doeltreffende innovatie kan plaatsvinden. Het ont-wikkelen van deze vaardigheden helpt ook in de uitvoering en het implementeren van de innovatie. Het is namelijk een continu proces.

 

De weg vrijmaken 

Het maakt de weg vrij voor creatieve makers, conceptdenkers, ontwikkelaars etc. De soms totaal vreemde en iets wat vage concepten die ze aandragen door hun andere kijk, kan hierdoor makkelijker geaccepteerd worden. Er is een duidelijk verschil tussen creatieve producten en diensten. Als creatieve dienstverlener help ik bedrijven en organisatie om duurzaam te innoveren door de bijbehorende vaardigheden te ont-wikkelen. Innovaties kunnen alleen maar succesvol geïmplementeerd worden wanneer het gedragen wordt door de organisatie. Dit kan alleen maar door de mens weer centraal te zetten. De nieuwe vaardigheden die daarmee gepaard gaan is kennis die ik graag wil overdragen. Hierin neem ik mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

 


Meer lezen over innoveren? Bekijk hier de Blogpost; Innoveren is simpel wanneer het gedragen wordt!.

 

No Comments

Post a Comment