All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Search here:

Blog

Home > Creativiteit  > Hoe stimuleer je creativiteit? Vanuit ontspanning!

Hoe stimuleer je creativiteit? Vanuit ontspanning! In deze blogpost delen we een handige tip.

 

Wat doe jij nu echt anders dan normaal? Hoe hebben de corona maatregelen je manier van werken verandert en wellicht ook je creatieve denken? Dat er een beroep gedaan wordt op onze creativiteit dat weten we wel. Voor sommige is het geheel vanzelfsprekend dat we ze zichzelf gemakkelijk aanpassen en zoeken naar nieuwe en creatieve manieren waar andere wellicht vastlopen. Het brainstormen zit bijna automatisch ingebakken zou je kunnen zeggen. Het lijkt wel of ze automatisch toegang hebben tot hun creativiteit.

 

Stimuleer creativiteit vanuit ontspanning

Hoe kun jij jezelf voorbereiden om straks je werkzaamheden weer zo goed mogelijk en met nieuwe energie op te pakken? Wat kun je nu al doen om ook jouw creativiteit en creatieve denken verder te ontwikkelen zodat je in de toekomst meer veerkracht hebt om met onverwachte veranderingen om te gaan? Hoe kun jij er voor zorgen dat je in soortgelijke situaties meer ontspannen bent, mogelijkheden, oplossingen en ideeën gaat zien dan je nu doet?

 

 

 

Train je creatieve denkvermogen

Het ontwikkelen van je creatieve denkvermogen helpt je namelijk om flexibel te schakelen bij veranderingen. Daar waar anderen vast lopen zie jij alleen maar meer en meer opties. Hoe fijn zou het zijn om dit toe te kunnen passen en jezelf hierin te ontwikkelen? Ik heb goed nieuws voor je; Je creatieve denkvermogen kun je trainen. Het is net als sporten.

 

creatief denken creativiteit trainen brainstormen innovatie

Wanneer je 1 dag in de week naar de sportschool gaat zul je Weinig vooruitgang boeken. Maar wanneer jij 4 keer per week traint, voldoende rust, op je voeding let, zie je, je lichaam veranderen. Je BREIN werkt hetzelfde. Hoe vaker jij jouw BREIN traint om flexibele associaties te maken hoe makkelijker jij in het dagelijks leven ook in staat bent om ongebruikelijke linkjes te leggen en  meer opties en  te zien.

 

 

 

Leer jezelf een nieuw ritme 

In deze blog vertel ik je kort wat jij nu al zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat je deze vertraging waarin we zitten kunt gebruiken om straks een vliegende start te maken. Je hebt nu de mogelijkheid om jezelf een nieuwe ritme aan te leren. We zijn allemaal zoekende en we weten dat de tijd na corona waarschijnlijk heel anders gaat zijn dan voor corona. We beseffen ons dat het ritme waarin we hiervoor leefde en werkte waarschijnlijk niet meer het ritme is wat we voort kunnen zetten. Dit biedt ons de ruimte om onszelf een nieuw ritme aan te leren.

 

Vanuit mijn perspectief zou dat een ritme zijn met meer rust voor je BREIN. Dit is namelijk de meest onderschatte training, niet alleen voor topsporters maar ook voor actieve denkers. Wanneer je je BREIN vol blijft stoppen met prikkels, to-do-lists, gedachtes e.d. is er weinig tot geen ruimte meer voor creativiteit. 

 

 

 

Creatief denken brainstormen ontspanning innovatie creativiteit breinkonijnCreativiteit komt voort uit ontspanning, uit rust.

Het gaat gepaard met een bepaalde BREINstaat namelijk de Theta fase van je BREIN. In deze fase ben je diep ontspannen maar nog wel bewust. Het is de fase waarin je logica, je analytisch denkvermogen geen invloed meer heeft. Je onbewuste BREIN kan dan volledig zijn gang gaan in het leggen van ongebruikelijke linkjes die je met je logica waarschijnlijk geen kans had gegeven. Dit levert briljante inzichten op.

 

 

Over hoe dit precies werkt en hoe je hier invloed uit op kunt oefenen zal ik je in een latere blog vertellen. Dit is een beetje creativiteit voor gevorderde en linkt heel erg aan spiritualiteit. Voor diegene die bekend zijn met de piramide van Maslow klinkt dit waarschijnlijk best logisch. Deze ontspanning is cruciaal voor je creativiteit!

 

 

 

 

Begin NU!

Ook zonder kennis van de werking van je BREIN en zonder dit bewust te beïnvloeden kun je hier op een hele simpele manier de voordelen en effecten van gaan ervaren. En dat is precies waar jij NU mee kunt beginnen. Neem bij het aanmeten van een nieuw ritme eens een BREINtrainingsschema mee waarin je ontspanning een groot deel van de training laat zijn. Plan voor jezelf in dat je elke dag wandelt, de natuur opzoekt, meer tijd neemt voor je lunchpauze, over de gehele dag wat vaker korte pauzes neemt, ademhalingsoefeningen in brengt, wat vaker sport en beweegt, mediteert eerder naar bed gaat etc. Dat wat jou ontspant.

 

In het begin kun je jezelf schuldig voelen omdat je gewend bent om aan het werk te moeten zijn. En wanneer je niet werkt gebeurt er niks. Dat is waarschijnlijk de gedachte die opkomt. Maar je gaat ervaren dat je juist door meer te ontspannen en meer te rusten, veel effectiever en productiever gaat werken! Door je wat vaker in de ontspannen BREINstaat te bevinden krijgen ideeën en oplossingen meer kans. Wanneer je krampachtig hiernaar op zoek blijft gaan verklein je alleen maar deze kans.

 

 

 

Mijn manier

Zelf kan ik het beste ontspannen in het bos. Daarom plan ik voor mezelf 3 keer per week een moment in om naar het bos te gaan en daar een uurtje te lopen en te gaan zitten. Soms neem ik in gedachten even een vraagstuk of uitdaging mee die ik loslaat zodra ik het bos inloop. En je raadt het al 🙂 heel vaak krijg ik daar opeens de oplossing of het idee wat me verder helpt. Wanneer dit niet het geval is weet ik dat ik er op kan vertrouwen dat dit zeker in de komende dagen gaat komen. Daarnaast kan ik er ook op vertrouwen dat wanneer ik er ‘kramp’ op krijg omdat ik een oplossing MOET hebben, dat deze zeker nog wel even uitblijft.

 

In het kort;

Dus wanneer je opzoek bent naar meer creativiteit; Leer jezelf een nieuw ritme aan waarin je meer tijd neemt voor ontspanning. De eerste stap die je kunt zetten is om dit letterlijk in te gaan plannen in je dagelijkse ritme. Je moet dit wel een tijdje volhouden maar daarna ga je zeker het voordelen ervan ervaren. Wanneer het even tegen zit of nog niet het resultaat oplevert wat je verwacht, bedenk dan dat 2 bezoekjes aan de gym je ook geen bodybuilder van je maken 😉

No Comments

Post a Comment